Echipamente periferice

Dispozitivele periferice sunt echipamente specializate care asigura interfata dintre calculator si utilizator. Ele sunt de trei tipuri:
  • dispozitive de intrare
  • dispozitive de iesire
  • dispozitive de intrare - iesire

Dispozitive periferice de intrare

Dispozitivele periferice de intrare sunt reprezentate de:
  1. Tastatura
  2. Tastatura este o componenta hardware periferica a calculatorului ce permite utilizatorului sa introduca în unitatea centrala a acestuia date (litere, cifre ?i semne speciale) prin apasarea unor taste. Cele mai folosite tastaturi pe plan mondial sunt cele de tip QWERTY. Un alt tip de tastaturi este tipul QWERTZ. Denumirile vin de la primele ?ase taste de pe rândul al treilea. Tipul QWERTY se folose?te mai ales în ?arile anglofone, iar celelalte folosesc mai ales tipul QWERTZ.
    Tastatura este probabil cel mai vechi dispozitiv de intrare din structura computerelor moderne, ea fiind inventata înca înainte de apari?ia monitoarelor ?i a mausului. Fiecare tasta are asociat un numar de identificare care poarta denumirea de "cod de scanare". La apasarea unei taste, tastatura trimite sistemului de calcul codul de scanare corespunzator tastei respective (un numar întreg de la 1 la "n" - numarul de taste). La primirea codului de scanare de la tastatura, calculatorul face conversia între numarul primit ?i codul ASCII corespunzator, în logica binara.
  3. Mouse-ul
    1. Mausul, la plural mausuri, este unul dintre cele mai importante dispozitive periferice de introdus comenzi ale computerului (calculatorului electronic) modern. A devenit aproape un "element" hardware standard al oricarui computer. De obicei mausul este un obiect mic echipat cu una sau mai multe taste, modelat astfel încât sa poata fi apucat ?i mânuit u?or cu mâna. Principiul lui de func?ionare se bazeaza pe recunoa?terea de catre computer a mi?carii sale relativa la suprafa?a plana pe care este a?ezat ?i deplasat. Cuvântul "maus" provine de la cuvântul englez mouse, care înseamna ?oarece. Aceasta denumire a fost aleasa deoarece dispozitivul are forma si marimea unui ?oarece, iar cablul de legatura cu calculatorul, initial orientat în partea opusa (spre utilizator), 

      3.Joystick-ul
        Este un dispozitiv asociat de obicei jocurilor. Este ergonomic, special proiectat pentru a oferi comoditate in manevrarea sa cu ajutorul mâinii. Datorita tehnologiei avansate utilizate la fabricarea sa, permite miscari compuse.

      4.Creionul Optic
        Este un dispozitiv asemanator unui creion, având în vârf un senzor optic. Ofera posibilitatea desenarii si scrierii direct in calculator prin intermediul unor monitoare speciale .

      5. Scannerul 
        Este un dispozitiv ce permite transformarea imaginilor sub forma de date recunoscute de calculator. Scanner-ele moderne au capacitatea de a recunoaste textul in cu ajutorul unor programe tip OCR (Optical Character Recognition), care convertesc imaginea scanata în siruri de caractere ce pot fi prelucrate ulterior cu ajutorul editoarelor de text.


      6.Web-camera


      Dispozitive periferice de iesire:
       Monitorul

      Monitorul alb-negru sau color, care asigura afisarea informatiilor (ca interfata fizica se utilizeaza placa video);
        Monitorul este dispozitivul care permite vizualizarea rapida a rezultatelor executarii unei explicatii. Principalele caracteristici ale unui monitor sunt: claritatea imagini, numarul de culori permis pentru afisare si nivelul de radiatii.Imaginea este formata din puncte individuale numite pixeli.Calitatea imginii este data in principal de rezolutie,care reprezinta numarul de pixeli ai ecranului. Constituie componenta de baza in interfata cu utilizatorul. El reda sub forma de imagini sau text informatii sau rezultate furnizate de procesor. Monitoarele se pot clasifica dupa mai multe criterii. Unul dintre acestea ar fi dupa numarul de culori pe care este capabil sa le redea. Astfel exista: monitoare monocrom, care pot afisa doar doua culori, negru in combinatie cu verde, alb sau galben, monitoare cu nuante de gri care redau imaginea cu ajutorul nuantelor de gri, si monitoare color, care pe baza combinatiei RGB (red, green, blue) si a variatiei de intensitate formeaza imagini color.
        Dupa un alt criteriu de clasificare monitoarele pot fi de doua feluri:
        • Monitoare CRT (Cathode - Ray Tube), monitoare ce folosesc o tehnologie mai veche, dar care se utilizeaza si astâzi. Imaginile se obtin prin dirijarea unui fascicol de electroni într-un tub, care contine gaz inert aflat la o presiune foarte scazuta, catre un dispozitiv cu sarcina pozitiva. În drumul lor acestia se lovesc de o placa fosforescenta care produce imaginea.
        • Monitoare LCD (Liquid Crystal Display), ce au la baza o tehnologie bazata pe cristale lichide. Ele echipeaza laptop-urile.
Imprimanta
Imprimanta face parte din categoria perifericelor de ie?ire, aceasta fiind utilizata pentru transpunerea informa?iei din calculator pe hârtie (un document, o poza sau orice altfel de fi?ier grafic, un e-mail, un articol etc.).

Plotterul
Plotter-ul pentru trasarea de schite, planuri, desene de specialitate alb-negru sau color.
Difuzoare audio
Interfata audio pentru transmitere de sunete (memorate sau în curs de receptie) în retele locale sau la distanta. Se pot folosi dispozitive electronice de tipul amplificatoarelor de sunet, difuzoarelor (speaker pentru calculator), incintelor acustice. Speaker-ul calculatorului emite mesaje si alte informatii sonore;
Videoproiector
Videoproiector - care preia imaginile ce s-ar afisa pe monitor si le proiecteaza pe un ecran;

Dispozitive periferice de intrare-iesire

Dispozitivele periferice de intrare - iesire sunt reprezentate de:
  1. Modem
  2. Placa de sunet
  3. Placa de retea
  4. Multifunctionale laser



Комментариев нет:

Отправить комментарий